Kvantitativ/kvalitativ empiri
(I dette indlæg refererer vi til casen i det foregående indlæg.)
Hvilke fordelagtige konsekvenser har undersøgelsen?
Målet for undersøgelsen: Med casen har vi oplevet at der er mange forskellige holdninger til, hvordan man vil handle på situationer, hvor børn selvstimulerer og hvordan man griber situationerne an. Vi frygter at det, at der er flere forskellige tilgange, kan have negative konsekvenser for barnet. Vi håber med spørgeskemaet, at det vil være med til at sætte gang i refleksioner, overvejelser og gode diskussioner, for at få lavet handleplaner for lignende situationer
Da vi har valgt at have fokus på pædagogernes holdninger og handlemåder ift. casen giver det mening at vælge at bruge den kvalitative metode, derfor har vi valgt ikke at bruge den kvantitative metode.
Med den kvalitative metode har vi mulighed for at spørge: barnet, forældrene og personalet.
Vi vælger ikke at interviewe barnet, da vi ikke mener det er etisk forsvarligt, for os at gøre, da den fornødne faglighed ikke er en del af vores faglighed. Da vi ikke ved, hvad der ligger til grund for barnets handlinger, frygter vi at vi kan åbne op for problematikker, der kan ligge uden for vores faglighed.
Vi vælger i stedet at interviewe pædagogerne, da vi tænker, at pædagog/forældre -samarbejdet er vigtigt, da pædagogerne har den fornødne relation til forældre, som gør at de kan tale om et måske tabubelagt emne, som ville være svært at få en konstruktiv samtale om, som udefrakommende.
Pædagogerne har derudover også en professionel funderet etik, som man ikke kan forvente at forældrene har. Vi kan med andre ord ikke forudsige, hvordan forældrene vil reagere på at få at vide, at barnet selvstimulerer. Vi forventer af det pædagogisk personale, at der f.eks. ikke sker en fordømmelse eller at de får barnet til at føle sig forkert.
Ved at vælge den kvalitative undersøgelse får vi data på hvad det pædagogiskes personales meninger om emnet er og understøtter den føromtalte refleksion, dermed tager vi Brinkmanns tanker om ikke at efterlade de adspurgte dårligere stillede end før, da de får mulighed for at komme frem til en handleplan, som vil være til gavn for børn.
Lavet af Anne Mette, Carsten, Thomas Hjort og Casper
Kommentarer
Send en kommentar