Det påagtede og det upåagtede



Kerneopgaven på mit praktiksted beskrevet med deres egne ord:
Kerneopgaven i vores botilbud er at støtte den enkelte borger til at mestre eget liv i det omfang det er muligt, ved at møde den enkelte borger hvor de er.

På mit praktiksted er borgerne ret godt selvkørende og klarer de fleste ting i den normale hverdag uden ret meget hjælp, så de påagtede aktiviteter er ting som at tage på arbejde, tage til fritidsaktiviter som svømning og ridning og arbejdet med handleplaner for de enkelte borgere.

De upåagtede aktiviteter er dem der sker om eftermiddagen efter borgerne er kommet hjem fra arbejde på forskellige aktivitetstilbud. Jeg synes at, på et sted som mit praktiksted, at det er i de upåagtede aktiviteter, at det spændende pædagogiske arbejde ligger. Nogle af det jeg oplever, at de især har brug for hjælp til er, konflikter med hinanden. Pædagogerne hjælper dem med blandt andet, at spørge dem hvad de tror der er sket og hvordan de kan løse situationen med den anden part. Nogle gange kan de derefter selv få snakket sammen og andre gang har de brug for, at pædagogen hjælper dem med at få snakket sammen. Det at skulle “øve” sig i de uforudsete situationer som hverdagen byder på, byder på større udviklingspotentiale hos borgerne, end de planlagte, der er mere præget af rutine og vaner.

Kommentarer

  1. Hej Lone. Tak for gode pointer og refleksioner fra din praktik, selvom responsen kommer lidt sent, vil jeg alligevel gerne give dig feedback på dit indlæg. Det er interessant at du netop særligt bliver optaget af det upåagtede. Det ville jeg gerne høre mere om :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Pædagogisk metode