Det påagtede og det upåagtede
Kerneopgaven på mit praktiksted beskrevet med deres egne
ord:
Kerneopgaven i vores botilbud er at støtte den enkelte
borger til at mestre eget liv i det omfang det er muligt, ved at møde den
enkelte borger hvor de er.
På mit praktiksted er borgerne ret godt selvkørende og
klarer de fleste ting i den normale hverdag uden ret meget hjælp, så de
påagtede aktiviteter er ting som at tage på arbejde, tage til fritidsaktiviter
som svømning og ridning og arbejdet med handleplaner for de enkelte borgere.
De upåagtede aktiviteter er dem der sker om eftermiddagen
efter borgerne er kommet hjem fra arbejde på forskellige aktivitetstilbud. Jeg
synes at, på et sted som mit praktiksted, at det er i de upåagtede aktiviteter,
at det spændende pædagogiske arbejde ligger. Nogle af det jeg oplever, at de
især har brug for hjælp til er, konflikter med hinanden. Pædagogerne hjælper
dem med blandt andet, at spørge dem hvad de tror der er sket og hvordan de kan
løse situationen med den anden part. Nogle gange kan de derefter selv få
snakket sammen og andre gang har de brug for, at pædagogen hjælper dem med at
få snakket sammen. Det at skulle “øve” sig i de uforudsete situationer som
hverdagen byder på, byder på større udviklingspotentiale hos borgerne, end de
planlagte, der er mere præget af rutine og vaner.
Hej Lone. Tak for gode pointer og refleksioner fra din praktik, selvom responsen kommer lidt sent, vil jeg alligevel gerne give dig feedback på dit indlæg. Det er interessant at du netop særligt bliver optaget af det upåagtede. Det ville jeg gerne høre mere om :-)
SvarSlet